Welkom

Wij Tineke, Rachida, Agnetha en Gesiena zitten op de opleiding verpleegkundige in het eerste leerjaar. Wij moeten deze Blog maken voor het vak GVO en hopen dat u wat aan deze blog heeft. 

Veel lees plezier,

groetjes van ons 

Verschillende leefstijlen

Glutenintolerantie

Bij glutenintolerantie heb je een hele andere leefstijl dit komt alleen door de aandoening dat je niet tegen tarwe, rogge en haver kan.

op de site http://www.glutenvrij.nl/ is meer informatie en kun je, je aanmelden als je last hebt van coeliakie.

de andere leefstijl die je hebt is dat je gewoon niks mag hebben waar gluten in zitten. dus je moet altijd goed op de verpakking kijken, en goed weten wat gluten nu eigenlijk zijn.

Albert Heijn heeft toestemming gekregen voor het glutenvrije teken te mogen gebruiken.  

Lees verder...

healthy recepten


Gezonde recepten om mee oud te worden.
 
 
Gezond ontbijt  
 
yoghurt met muesli en fruit .
 
Een schaalte halfvolle yoghurt met 4 eetlepels muesli met een handje vol rozijnen en een madarijntje in partjes.
thee of koffie zonder suiker.
 
in halfvolle yoghturt zitten minder vetten wat beter is voor je cholersterolgehalte, in muesli zitten veel voedingsvezels, vitamines en mineralen. 
thee en koffie voor een goed vochtgehalte.
voedingscentrum.nl  
 
Gezond tussendoortjes
 
1 appel
1 lange vinger
1 speculaasje
 
Hierin zitten weinig kcal.
voedingscentrum.nl 
 
Gezonde middag lunch
 
volkoren brood met halvarine 20/30+ kaas en een glas halfvollemelk.
In volkorenbrood zitten alle voedingsstoffen die je nodig hebt, in 20/30+ kaas zit minder zout wat beter is voor je bloeddruk en halfvolle melk omdat hierin minder vet inzit.
 Gezonde avond lunch
 
Aardappelen met groente en vis gebruik weinig/ geen saus.
 Eet als toetje fruit of magere yoghurt. 
 
neem geen kant en klare maaltijden maar doe het zelf maaltijden !
 
in kant en klare maaltijden zit veel zout wat slecht is voor je bloeddruk.
in aardappelen en groente zitten veel vezels en vitamines, saus bevat vaak veel vetten wat erg slecht voor je is.
 
 
 voedingscentrum.nl 
 

wist u dat ?

 

Wist u dat ? 

 

Light producten kun je niet onbeperkt eten .

Het woord light betekend namelijk niet dat het product calorie arm is.

 light wijst erop dat het product minder suiker of vet bevat.

 dan het oorspronkelijke product.

 Diepvries groente is even gezond als verse groente.

 dit komt omdat de groente direct na oogst wordt ingevroren.

Niet iedereen kan slank worden.

hoe jouw figuur eruit ziet wordt 50% bepaald door je genetische aanleg.

 Juiste voeding is belangrijk voor gezond haar. 

 een tekort aan juiste voeding kan leiden tot dof en breekbaar haar.

 Appels helpen tegen het verlagen van je cholesterolgehalte.

Door het eten van twee appels op een dag kun je je cholesterolgehalte met 10% verlagen. 

Minder roken is geen alternatief voor stoppen.

Bij een stinkende adem is poetsen niet genoeg 

Bij een slechte of stinkende adem is het poetsen van je tanden alleen niet genoeg, je moet ook je tong poetsen.

 Sinnasappels maken je vrolijk 

 De geur van sinnasappels zorgt ervoor dat er in je hersenen de stof sterotonine wordt aangemaakt. Dat is een stof die je vrolijkheid opwekt.

 

cosmetica en ouder worden

cosmetica

De huid: je huid begint vanaf je 25ste al langzaam achteruit te gaan. Daarom is het een aanrader om het in te smeren met créme. Hieraan zijn verschillende soorten créme gekoppeld voor verschillende leeftijden. Vooral op oudere leeftijd is er sprake van een droge huid en het soepele gaat eruit. 

Haarkleur: hoe ouder je wordt hoe meer je haar verkleurt. Daarom is er de keuze om je haar te verven naar de kleur die je zelf wilt. Het verven van je haar moet niet, daarom kan iemand van  bijvoorbeeld 65 jaar ook ervoor kiezen om zijn/haar haar gewoon grijs te laten.

persoonlijke hygiëne: dit is voor jong en oud altijd een belangrijk onderdeel. Standaard punten zijn handen wassen na wc gebruik en handen wassen voor het eten koken. De nagels kort houden is ook een punt van persoonlijke hygiëne om te voorkomen dat er troep onder de nagels komt. Oudere mensen hebben last van slijtage aan het gebid. Hierbij kan er vervaning komen voor een kunstgebid. Het is daarbij van belang om het gebit goed schoon te houden en de mond daarbij ook te spoelen. Goed wassen is ook van belang. Dit  voorkomt ook het uitdrogen van de huid. Was ook goed de voeten en hou de teennagels kort. Dit is schoner en voorkomt gaten in sokken. 

Bronnen: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/beauty/116286-make-up-als-je-ouder-wordt.html  

 http://www.kareleykmanschool.nl/interne-begeleiding/ggd/196-persoonlijke-hygiene 

Een leuke gezondheidsscan

Om de gezondheid te kunnen controleren hebben wij voor u een leuk testje om te maken, dit is een gratis test alleen u moet wel een account aan maken.  Wat moet u doen

ga naar de site:  https://www.persoonlijkegezondheidscheck.nl/nl/

u moet op start drukken  daarna kunt u op het knopje ga verder als nieuwe deelnemer klikken.

u kunt u gaan registreren

nadat u dit gedaan heeft krijgt u een mailtje en kunt u opnieuw inloggen hierna kunt u beginnen en een week later krijgt u de uitslag.  

Lees verder...

Omgeving en Ouder worden

Ouderen willen graag in een bekende omgeving ouder worden, waar ze zich veilig voelen en op het gemak voelen, ze willen niet zomaar weg geplaatst worden naar een verzorgingstehuis of bejaardentehuis. Daarvoor is er nu dus ook al domotica uitgevonden, door deze kleine technologie kunnen ouderen langer in hun vertrouwde omgeving blijven wonen en krijgen ze hulp doormiddel van skype, of een handige app op de mobiel. Ook kunnen ze leren om met whatsapp om te gaan zo kunnen ze vaker contact hebben met de kinderen en vragen hoe het met hun gaat.

Lees verder...

Voeding en ouder worden

Ouder worden

Een deel van de factoren die van invloed zijn op de veroudering van de lichaamscellen werken van binnen uit. Dit zijn genetisch bepaalde eigenschappen, hormonale invloeden en de vrije radicalen productie. Negatieve invloeden van buitenaf versterken vooral de vrije radicalen schade. Roken, zonlicht, alcohol, intoxicaties, maar ook de voeding kan hierbij een rol spelen. De energiehuishouding, de conditie van de celmembranen en het immuunsysteem zijn kwetsbare systemen.

 

Lees verder...
http://www.mystats.nl/counters?a=nieuw